Uncategorized

Pozytywne zauważenie

Pozytywnym zauważeniem nazywam sytuacje, kiedy jedna osoba mówi drugiej osobie coś, co ją wzmacnia. To może być pochwalenie, zachęcanie, zmotywowanie, wyzwolenie energii do działania, zaoferowanie pomocy.

Wymyśliłam ten zwrot „pozytywne zauważenie”, bo „wyrażanie uznania” to wielkie słowa, które kojarzą się raczej z „wychwalaniem sukcesów”. Często tak właśnie rozumieją to menedżerowie –  wyrażanie uznania wiąże się z czymś, na co pracownik musi sobie zasłużyć.

Tymczasem w codziennym budowaniu zaangażowania i morale liczy się „uważność” na ludzi. Bycie z nimi, inspirowanie ich do refleksji i działania, otwartość, uważność na ich emocje, starania, sukcesy, porażki, postępy, trudności.

Kilka przykładów:

Od kilku miesięcy menedżerowie zwalniają ludzi: „Wiem, że jesteś pod dużą presją. Wiem, że to nie jest dla Ciebie łatwa sytuacja…..”- te słowa są okazaniem empatii, są spojrzeniem na człowieka przez pryzmat jego emocji. To nie oznacza, że rozwiążemy za niego problem lub wyręczmy go w zadaniach. To oznacza, że zauważamy go w całej tej sytuacji jako człowieka. A to wzmacnia ludzi.

Brakuje wyników, ale ludzie się starają się, zaczęli działać, widać że są zmobilizowani: „Wyników nam jeszcze brakuje, ale widzę, że działacie, staracie się, widzę waszą mobilizację. To właściwa postawa. Jest taka życiowa zasada: „życie nagradza działanie” – te słowa są wyrażeniem uznania dla zachowań i postawy ludzi. Będą motywowały zespół do podejmowania dalszych starań. Bo jak mówi kolejna życiowa zasada: „Ludzie robią to, co im się sprawdza”.

Ktoś został po godzinach, żeby dokończyć pracę: „Doceniam, że zostałaś, i skończyłaś to zgodnie w ustaleniami. Wiem, że mogę na Ciebie liczyć” – niby nic, ale ktoś postarał się, i włożył dodatkowy wysiłek, aby zrealizować zadanie na czas. Następnym razem też tak zrobi, jeśli teraz otrzyma nagrodę – nagrodą jest „pozytywne zauważenie”.

Ten zwrot „pozytywne zauważenie” dobrze ludzie zapamiętują i chętnie posługują się nim potem. Nabierają więcej przekonania do „wyrażania uznania”. Bo chodzi o to, żeby ludzie starali się za każdym razem. Żeby każdy telefon do klienta, każda wizyta, każda rzecz, którą robią, była zrobiona z energią, z przekonaniem.

Motywacja żywi się wiarą w sens i powodzenie. Wizja nagrody, że mój wynik i wysiłek zostaną zauważone będzie to potęgować. Dlatego właśnie „pozytywne zauważenie”. To ono modeluje pożądane zachowania. Buduje wiarę ludzi we własne możliwości i sens działań. I nawet jak kilka spraw nie wyjdzie, bo nie zawsze musi się wszystko udać, to ludzie nadal mają energię, aby nadal próbować.

Lider który uważa, że to co pozytywne, dobre wyniki, codzienne starania to jest coś oczywistego i nie wymaga zauważania, myli się bardzo. Nie pokazując ludziom, że ceni ich wysiłki, wyniki, ponosi duże ryzyko utraty zaangażowania ludzi. Bo morale, motywacja, energia są zmienne. Jeśli o to nie zadbamy, stracimy je po jakimś czasie. Identycznie jak ze zdrowiem, sprawnością fizyczną, czy świeżością umysłu.

Zwykły wpis

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s